Halaman

Khamis, Januari 31, 2008

Anak bangsa

semalam ada pengumuman pemergian bekas mufti Selangor, Allahyarham Ishak Baharom. aku nih tak familiar sangat ngan ulama2 nih... yang aku kenal pun mufti Johor, Noh Gadut pasal mak kata bersedara ngan arwah abah... hehehee... kenal kat dalam tv jerk laa... bukan aku pernah jumpa ngan Noh Gadut tu pun. pastu pengumuman pemergian penulis lirik dan pelakon Allahyarham Loloq atau nama betul Rosli Khamis. terkedu gak aku pasal baru gak lepas Juara Lagu ke 22 aritu rasa nyer mcm dia ada lg. aku suka dia berlakon citer Man Laksa... dan citer Man Laksa tu mmg kelakar laa... aku suka... sama mcm citer2 Afdlin Shauki... so pemergian kedua2 pejuang dalam bidang masing2 amatlah mengejutkan dan satu kehilangan besar. tapi dah mmg hidup jodoh nyer mati so kita kena terima dengan redha... semoga roh kedua2 nyer berada dalam rahmat Allah dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman... aminnn...

*****

okeh... hari nih nak citer pasal citer 360 kat tv3 mlm tadi. kes hidu gam di kalangan remaja. adehh... sedih sioottt.... anak bangsa jadi mcm tu. yang best tu orang kedai yang jual gam tu melayu gak tu... sadisss... aku tak paham kenapa bab2 dadah ker... hidu gam ker... dan kes2 lain lagi yang tak masuk dek akal banyak nyer dipelopori bangsa melayu yang rata2 beragama islam. kenapa...? kenapa...? why...? why...? kalau nak pikir2 sangat mmg bleh kena sakit otak... tapi kena cari solution jugak sebab di masa depan nanti aku takmo golongan yang mempelopori kes2 yang tak masuk akal tu adalah anak cucu aku.

salah siapa? mesti orang akan point itu adalah salah mak bapak. tapi mcm kes semalam budak yang start hidu gam tu dah tadek mak bapak. so nak salahkan siapa? adik beradik? kalau dia anak tunggal mmg tadek beradik cemana? aku rasa ini sumer tanggungjawab masyarakat. kalau mak bapak ada pun tapi tak tau kegiatan anak dia tu atau tak amik port walaupun tau anak dia cenggitu, at least kita sebagai masyarakat anggap ler budak tu mcm anak kita jugak. kalau satu masa nanti wujud nyer fahaman aku jaga anak aku, kau jaga anak kau.... maka wujud ler pulak sindrom penting diri sendiri dan kes2 yang tak masuk dek akal tu semakin menular ler kat cucu cicit... dan sudah tentu yang paling rugi adalah... bangsa kita... alahai anak bangsaku...

Tiada ulasan: