Halaman

Isnin, Januari 24, 2011

berat tak naik walaupun makan banyak

"kak pau, nak beli slimming set lagi satu. dan tambah B complex"
"ohh... okeh tak set nih?"
"best laa B complex nih. tak letih satu hal. berat pun maintain. makan banyak mana pun berat tak naik. tu yang best tu."
"yer laa B complex kan menukarkan makanan jadi tenaga dan membetulkan metabolisma. tu yang makan banyak pun berat masih maintain."

hohoho... gumbira dengar kawan datang cari slimming set lagi. kenapa saya suka orang beli slimming set? sebab kita adalah apa yang kita makan dan apa yang kita makan tu belum tentu baik untuk badan kita. silap2 kita dapat penyakit dari pemakanan harian. berat badan nak kena jaga. kalau kita terlebih berat, mudah penyakit nak hinggap... dan kita sendiri rasa rendah diri sebab fizikal tak okeh, betul tak? apa rasanyer kalau naik lift 3 orang pun dah berbunyi (terlebih berat) dan orang lain tak leh masuk dalam lift sebab saiz kita dah mengisi separuh ruang dalam lift? jangan citer nek public transport laa... lagi sedih. kerusi yang patutnya duduk dua orang cuma bleh muat seorang jerk. nek komuter? payah nak selit peak hour pergi balik kerja... trust me... diri sendiri yang down nanti.

saya nak share lagi pendapat peribadi hadhatina. sebagaimana hadha, saya juga sangat menyukai vitamin B complex. sebab tu kalau anda perlukan slimming set, saya suka cadangkan tambah vitamin B dan vitamin C. baru laa slimming set tu nampak kesannya. kita ikuti apa komen hadhatina yer..


secara umumnya, vitamin B Complex membuatkan saya lebih bertenaga, menstabilkan mood, dan menjadikan kulit saya lebih sihat dan bersinar.

1. B Complex membantu saya lebih bertenaga
Vitamin B1 di dalam B Complex membantu menukarkan karbohidrat kepada glukosa. Kemudian, pada tahap sel, vitamin B2, B3, B5, B6 dan Biotin pula menukarkan glukosa kepada tenaga. Kekurangan mana-mana rangkaian vitamin B ini akan menyebabkan pengeluaran tenaga menurun, kelesuan dan keletihan.


2. Membantu kesihatan sistem saraf
Vitamin B5 diperlukan untuk membantu fungsi kalenjar adrenal dengan baik dan juga membantu dalam penghasilan hormon dan bahan yang mengatur fungsi saraf kita. Manakala, untuk seluruh sistem saraf termasuk saraf otak, vitamin B1, B6 dan B12 pula diperlukan. Vitamin B9 iaitu asid folik pula diperlukan sepanjang kehamilan untuk mencagah kecacatan nueral tube pada janin. Kekurangan mana-mana vitamin dalam vitamin B Complex boleh menyebabkan perasaan tertekan, cemas dan depression.


3. B Complex Untuk Sistem Percernaan
Vitamin B Complex diperlukan untuk proses pencernaan yang betul, menghasilkan asid hidroklorik dan turut membantu dalam pemecahan lemak, protein dan karbohidrat. Vitamin B1, B2, B3 dan B6 adalah komponen vitamin utama untuk proses ini. Kekurangan mana-mana daripada vitamin ini boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan masalah penyerapan zat ke dalam tubuh.


4. Kulit, Rambut dan Kuku Yang Sihat
B Complex penting dalam proses perkembangan sel manusia. Vitamin B yang penting untuk kesihatan kulit, rambut dan kuku ialah B1, B2, B3, B5, B9, B12, Biotin dan Kolin. Kekurangan salah satu daripada vitamin-vitamin ini boleh menyebabkan masalah kulit kering, kulit berdebu, dermatitis, berkedut, jerawat, ruam, rambut gugur dan kuku rapuh.


5. Synergy
Setiap daripada vitamin di dalam vitamin B Complex berkait rapat dan bekerja bersama-sama demi memberi kita sistem tubuh yang berfungsi dengan sempurna. Kekurangan salah satu daripada vitamin-vitamin ini tadi akan menyebabkan tubuh tidak dapat berfungsi dengan sempurna, walaupun vitamin yang ada mencukupi. So, make sure kita sentiasa mempunyai vitamin B Complex yang cukup. Pilihlah vitamin B Complex yang terbaik supaya ia dapat berfungsi dengan baik.


setiap pengambilan vitamin memerlukan anda minum air masak melebihi 2 liter. ini kerana pengambilan vitamin akan memekatkan darah anda. oleh sebab itu, air yang banyak diperlukan untuk menstabilkan kepekatan darah serta membantu proses mengurangkan berat badan.




Mahu mencuba vitamin Shaklee? Kami menyediakan trial pack Shaklee untuk jangkamasa 30 hari dengan harga serendah RM70~RM100 per set dan free delivery. Boleh isikan borang pesanan di web ini. sebarang pertanyaan boleh email kepada saya di alamat bibimie@gmail.com. ingin membeli dengan harga ahli? dapatkan produk shaklee di cawangan dengan harga ahli. gunakan ID 846053 di mana2 branch Shaklee berdekatan.

Tiada ulasan: