Halaman

Selasa, Februari 21, 2012

mendidik anak bersolat

alhamdulillah... abg long telah 2 hari bersolat maghrib. sebagai ibu, itu sudah cukup mengujakan. malam kelmarin aku tunggu dia bersolat sambil mengajarkan bacaan2 dalam solat. malam semalam dia suruh tunggu juga dengan alasan tak pandai nak baca tapi aku biarkan dia solat sendirian dan ambil peluang mengintai di celahan pintu. malam nih kalau ada kesempatan nak tunggu dia bersolat lg.

sebenarnya minat untuk bersolat nih kena pupuk dari kecil dan ibubapa sebagai role model kena laa tunjuk sikap yang baik terhadap tanggungjawab menunaikan solat iaitu solat diawal waktu. lepas nih tak boleh malas2. kena bersiap utk solat sebaik sahaja azan berkumandang supaya menjadi contoh pada anak2. tak sia2 juga aku hantar abg long dan kak ngah ke sekolah agama sri munawarah tu. at least derang dengar cakap cikgu. ada masanya kita pulak yang "disekolahkan"... huhuhu... mesti pada pandangan anak2, cikgu yang betul dan cikgu tau semuanya so bila kita cakap perkara yang betul pun pada dia mesti salah. tak per... masih boleh dibentuk.

hari nih ada orang share tentang cara mendidik anak bersolat. so aku pikir bagus share kat sini sebagai panduan ramai serta utk diri sendiri jugak... jom tengok... bleh klik pada gambar kat bawah tu yer...



lepas nih bleh buat jadual solat dan aktiviti lain dengan anak2. insya-Allah.. moga Allah permudahkan... aminnn...

Tiada ulasan: