Halaman

Jumaat, September 05, 2008

balik kampung dan ramadhan

lama nyer tak update blog. bizi banget pasal seminggu aritu gi kursus kat marriot putrajaya. heran gak aku pasal dapat buat kat hotel di saat harus berjimat cermat. tapi aku pedulik aper... janji makan sedap... huhuhu... hari kedua tu tak tau mana silap nyer... perut meragam lepas lunch. berak2 plak hari berikut nyer... tapi mcm nak baik jerk... hari khamis tu jadi lagi... harap2 jangan ler getting worse pasal jumaat nak balik kg lepas abis kursus tu... alhamdulillah selamat sampai muar dalam kul 12 tgh mlm. malang nyer pepagi sabtu tu aku sekali lagi di landa cirit birit... adehhh... penat seh nak cangkung kat tandas kampung nih... nak tak nak gi jugak klinik. doktor kata mmg ada food poisoning sebab bunyi perut ada lain sket... aisehh... dasat laa kan jadi doktor... cemana laa agak nyer bunyi perut normal dengan tak normal tu... hehehe..

sabtu lepas isyak, rumah buyut (depan umah PIL jer) buat kenduri sambut ramadhan. jemputan nyer cuma sedara mara terdekat jerk. so dengan muka tak malu aku jinjit 2 beg plastik berisi tudung... giler meniaga aku nih. last week masa kat marriot sempat berjual dengan urusetia hall sebelah... dapat laa jual 5 helai. okeh laa tu... bukan aku kenal depa pun. kali nih meniaga dengan sedara mara... ada sikit sukar laa pasal derang akan mintak turun harga... kompem aku terkial2 nak bagi. kang kata dengan sedara pun tak leh lebih kurang... heh heh heh.. hasil nyer... beberapa helai tudung dan beberapa pasang kerongsang pun terjual... kutipan pada malam itu berjumlah rm360. alhamdulillah...

hari ahad kul sebelum tghari gerak balik jb. amik mak kat umah kak zai (sepupu aku sebelah arwah abah) di BBU. mak tido semalaman di rumah kak zai sebab tolong masak untuk kenduri doa selamat pada malam semalam. so lepas lunch kat umah kak zai, singgah plak kat umah mak ngah (adik mak) di BBU jugak. sembang lebih kurang gerak balik umah mak di skudai. lepak gak laa.. ana pun asik nak buat perangai jerk pasal tido tak cukup. imi seronok jerk dia tu... kemain manja lagi dengan tok minah.

pepagi kul 5 dah bangun. nih 1st ramadhan tapi aku tak pose cuma bangun makan sesama jerk... har har har... sekejap jerk dah jumpa ramadhan sekali lagi. tahun lepas nyer ramadhan aku tengah sarat preggy ana. tahun nih aku dah beraya dengan dua anak maka banyak ler benda nak dibelanjakan utk persediaan raya. banyak ker? tak dek laa banyak mana pun tapi yang penting baju baru untuk dua orang kenit tu mesti ada. ibu yang jahitkan. nak mintak mak jahit rasa mcm kesian plak tengok mata tua mak tu tak berapa terang. aku dengan hubby pakai baju raya tahun lepas. masih muat lagi. rasa2 nyer aku mcm nak pakai baju yang masa bertunang aritu. kompem muat pasal masa tu berat aku 63kg tapi skang suda 57kg... ihikkkss... nih kes cirit-birit keracunan makanan aritu agak nyer kot... huhu..

lepas zohor gi jalan umah pidah. dah lama tak jenguk mak pidah. selalu kalau aku balik jb pidah rajin datang umah ziarah aku. kali nih aku ziarah dia plak. dan aku tak lupa bawak tudung ngan kerongsang. pidah angkat 2 helai tudung. sembang punya sembang tingin gak ziarah yan terlanjur dah dekat nih. yan kije kat perodua rawang. dah berzaman jugak aku tak jumpa yan. susah sket dia nak gerak jenjalan ker pasal ayah dia tak sihat so apa2 hal kena ada orang jaga kat umah. kat umah yan, dia dan kakak ipar angkat kerongsang sampai rm80. kira okeh laa tu.. 1 hari punya biz bleh dapat rm150... hik hik... perjalanan balik ke umah mak tu amik masa sket pasal hujan. johor asik ujan jerk... sojuk den.

okeh... to be continued...

Tiada ulasan: