Halaman

Khamis, Mac 10, 2011

berapakah harga untuk kekal sihat?


sebelum ini, saya telah berjaya menyusukan anak secara eksklusif untuk dua orang anak saya. untuk anak yang ketiga, kesihatan saya kurang memuaskan dan susu mula merudum ketika usia anak belum mencecah 6 bulan. alangkah ruginya saya jika tidak memberi penyusuan eksklusif setidak2nya untuk 6 bulan pertama. saya mengesyaki keadaan saya sudah terlalu tua dan tidak dapat memberi yang terbaik untuk anak. bila berkecimpung dalam forum2 penyusuan, ramai yang mencadangkan beberapa tindakan untuk menambahkan susuibu seperti kerap untuk membuat pengepaman, minum air soya, air mata kucing, makan ulam jantung pisang, pegaga dsb. saya cuba sedaya mungkin untuk menghasilkan susu yang cukup untuk si permata hati. akhirnya saya sangka saya sihat dan punya upaya untuk menyusukan anak tetapi telahan itu silap. seringkali rasa pening2... terkadang melayang... sedar2 sudah terduduk. saya sering rasa nak rebah tak tentu pasal... kalau pergi lunch jalan berpimpinan dengan kawan tapi saya tak bgtau pun kenapa "beraksi manja" begitu. sebenarnya saya takut rebah secara tiba2.... malu ditertawakan. sekurang2nya saya sudah bersedia tempat untuk berpaut... huhu..

keadaan kesihatan yang kurang memuaskan memaksa saya membuat pemeriksaan di klinik. keputusannya... normal. tiada masalah darah tinggi atau rendah... semuanya okeh. kebimbangan saya tidak berakhir di situ. saya cuba dapatkan maklumat untuk kesihatan diri serta dalam masa yang sama masih ingin meneruskan penyusuan secara eksklusif. akhirnya saya bertemu dengan blog cery dan mendalami ilmu2 kepentingan supplement dalam kehidupan seharian kita. akhirnya saya mengambil keputusan untuk memperuntukan sebanyak RM500 untuk memperbaiki tahap kesihatan saya ketika itu.

Alhamdulillah... kini saya tidak lagi mengalami keadaan pening2 dan hilang keseimbangan badan sebaliknya rasa segar dan bertenaga. tempoh penyusuan dapat dilanjutkan hingga kini dan saya rasa gembira dengan adanya shaklee secara tidak langsung dapat menghasilkan susuibu yang berkhasiat untuk anak saya. dengan 8 jenis vitamin dalam jumlah RM500 ianya bertahan selama 5 bulan. ternyata kesihatan diri adalah lebih bernilai dari sejumlah wang yang saya laburkan tidak lama dulu. secara kasarnya... sebulan saya cuma peruntukkan RM100 dan untuk satu jenis vitamin harganya lebih kurang RM14 (RM100 dibahagi dengan 7 kerana ESP hanya bertahan untuk sebulan atau bergantung kepada kekerapan penggunaan). anda boleh cari supplement yang setara merangkumi 8 jenis vitamin iaitu B complex, vitalea (multivit), vita C, alfalfa, vit E, omega guard (fish oil), ostematrix (calcium) dan ESP (protein).

sebenarnya... saya masih lagi boleh berjimat dengan full pack. caranya ialah makan secara berjadual di mana bukan kesemuanya dimakan pada setiap hari. ada beberapa vitamin tertentu yang saya tak boleh skip kerana saya sukakanya iaitu B complex. tahukah anda mantan perdana menteri juga mengamalkan vitalea sebiji sehari untuk kekal sihat hingga sekarang? nah... anda patut mulakan azam untuk menjaga kesihatan di saat2 tahap kualiti persekitaran dan pemakanan yang semakin merosot. saya fikir hanya saya saja yang mengalami keadaan "boleh tumbang at anytime" yang saya ceritakan seperti di atas. rupanya pn. Aula juga mengalami keadaan yang sama sebelum mengamalkan pengambilan supplement. kita ikuti kisahnya di sini yang mana pengalaman itu telah membawa dia sama terjebak cintakan supplement shaklee.

kini saya mula sedar... dalam keadaan kualiti makanan dan persekitaran yang semakin merosot ditambah dengan tanggungjawab dan tekanan yang semakin meningkat, saya harus mengambil langkah bijak untuk menjaga kesihatan supaya tidak menyusahkan banyak pihak terutamanya keluarga terdekat. kita masih boleh bersedia untuk menjaga kesihatan kerana kos untuk merawat penyakit lebih mahal dari kos untuk kekal sihat... kita bersungguh2 mencipta kekayaan untuk kesenangan di masa hadapan namun kita juga terlupa bahawa kesihatan adalah yang lebih berharga dari segalanya. kejayaan mengumpul kekayaan akhirnya terhakis kerana terpaksa digunakan untuk belanja rawatan akibat pelbagai penyakit... renung2kan dan selamat beramal... :)

untuk anda yang ingin mencuba trial pack shaklee bolehlah membuat pesanan secara online atau emailkan kepada bibimie@gmail.com atau sms/call 0127640760. anda juga boleh membeli produk shaklee dengan harga ahli menggunakan ID 846053 di mana2 cawangan shaklee. pembelian full pack yang bernilai RM200 layak untuk menyertai promosi durian runtuh... Jom rebut peluang ini... kekal sihat, riang dan hebat dengan shaklee.

Tiada ulasan: