Halaman

Rabu, Mac 02, 2011

menghasilkan susuibu berkhasiat

hari ini saya terlompat ke blog MIO yang sangat saya kagumi gaya penulisannya. dah lama juga dia menyepi rupanyer dah ada orang baru dalam famili. katanya, bb minum 24oz sehari... oohh... banyak tu... huhu... saya cuba cari artikel tentang keperluan menyediakan susu berkhasiat untuk bayi. jom kita baca citer anne tentang pemakanan tambahan untuk keperluan menghasilkan susuibu berkhasiat.

soalan2 lazim
Orang tanya, benarkah pengambilan vitamin Shaklee boleh buat susuibu pekat?Memang benar kerana pengambilan vitamin sendiri akan meningkatkan kepekatan darah si ibu maka sebab itu la si ibu perlu mengamalkan pengambilan air kosong yang seimbang dan tidak kurang 3L sehari jika amalkan vitamin.

Mengapa bila susu pekat anak minum sedikit, adakah benar anak mudah kenyang?

Samakah bila kita minum milo pekat dengan milo cair? Pasti tidak ...cuma nama minuman itu tetap milo. Jika baby terbiasa dengan susuibu yang sedikit cair dan bila tiba-tiba berubah menjadi pekat, anak hanya akan minum sedikit sahaja untuk membiasakan dengan rasa baru tersebut. Jika selepas minum anak tak mudah merengek atau nangis, insyaALLAH ia puas walaupun hanya dengan minum sedikit.

Benarkah susu pekat itu bermakna susu mengandungi banyak vitamin?
Tiada kajian yang saintifik dilakukan namun yang pasti apa jua si ibu makan akan disalurkan kepada si anak melalui susuibu. Hanya melalui pengalaman saya dan pemerhatian ke atas ibu2 yang mengamalkan pengambilan vitamin mendapati perubahan yang ketara kepada pertumbuhan si anak di mana 6 bulan pertama perkembangan sangat2 mengalakkan selain bayi dikatakan mempunyai tahap kesihatan yang baik berbanding sebelum si ibu itu mengamalkan pengambilan vitamin.

Apakah fungsi utama pengambilan vitamin sepanjang mengandung dan sepanjang penyusuan?
Ibu mengandung diwajibkan mengambil vitamin b, folic asid, obimin (multivitamin) serta tablet zat besi jika didapati kekurangan darah. Ini demi mengurangkan risiko kematian si ibu apabila melahirkan anaknya.

Namun selepas melahirkan si ibu itu mempunyai pilihan untuk menyusukan anaknya dengan susuibu atau susu formula. Maka kepentingan vitamin ini tidak dipentingkan seperti masa mengandung. Namun untuk ibu yang menyusukan anaknya dengan susuibu dan bagi yang sedar tentang cara hidup yang terkejar2, masakan yang ringkas dan tidak mengikut panduan piramid makanan, faktor persekitaran yang sangat tercemar, pasti meneruskan pengambilan vitamin demi kesihatan diri. Vitamin ini hanya membantu agar si ibu itu sustained bertenaga, energetic, ceria dan bersemangat sepanjang hari. Bila si ibu itu sihat dan bersemangat, pasti matlamat penyusuan 2 tahun menjadi sasaran walau apapun dugaan yang datang.

Pengalaman sendiri menyusukan anak dengan vitamin?
Saya sendiri tidak tahu pada awalnya sepanjang menyusu bahawa vitamin akan disalurkan kepada bayi melalui susuibu. Namun apabila satu hari saya ke klinik Haizam untuk membuat check up bulanan untuk anak saya, doc mula menegur terutama apabila berat Addin yang berumur 5 bulan telah mencecah 10kg!
Masih ingat lagi Doc Haizam bertanya "Sihat baby ni! Dia ada makan apa ibu?"
Saya menjawab "Tak de lagi doc sebab belum 6 bulan kan? Saya hanya bagi dia susubadan sahaja"
Doc Haizam "Ibu ada makan vitamin apa2 ke?"
Saya menjawab "Ada, vitamin Shaklee"
Doc Haizam "Vitamin Shaklee bagus tapi mahal, but you pay for the quality off course".

So bila time Nasa pun, Doc Haizam akan sebut, "Bagus minum susuibu, anak sihat"....masakan tidak, Nasa lahir 3.3kg, bulan pertama 5.3kg, bulan kedua 7.3kg dan bulan ketiga 8.9kg......so benarlah vitamin ibu makan disalurkan kepada mereka kan?

Satu kepuasan keluar dari bilik Doc. Abah pun tersenyum sebab satu pelaburan yang berbaloi apabila melihat anak sihat dan pertumbuhan yang sihat. Tapi mereka mula membesar seperti biasa apabila mereka mula aktif. Tiada istilah overweight jika anak minum susuibu sebab kandungan susuibu tidak seperti susu formula.

Benarkah hanya Shaklee yang memberi kesan yang baik pada penyusuan?
Tidak sama sekali. Bagi yang berkemampuan boleh mendapatkan vitamin yang berbayar seperti Shaklee dan berjenama seangkatan dengannya. Bagi yang kurang berkemampuan, boleh mendapatkan di klinik kerajaan. Ianya balik pada kemampuan masing-masing. Ada ibu yang suka melahirkan di klinik swasta dan ada di klinik kerajaan. Tiada masalah sama sekali. Cuma kalau si ibu mampu keluarkan duit beli handbag , handphone dan tudung berjenama mahal...tak salah keluarkan sedikit belanja untuk diri sendiri dan berikan hak di klinik kerajaan yang kita boleh amik free tu kepada yang lebih layak.

Pam susu
Masa zaman Addin ibu mula pam dan susuibu hanya tersimpan dalam peti beku. Namun sebab tak kerja, dan tiada banyak maklumat yang ibu belajar tentang susu beku, maka abah mencadangkan susu tersebut disiram sahaja pada pokok bunga. Masa tu tak de forum susuibu atau apa jua kumpulan sokongan macam sekarang. Masa Nasa pula sama juga, pam juga masa pantang aje tapi lepas niat nak cuti tanpa gaji sebab nak susukan sepenuhnya dengan susuibu, ditambah Nasa tak nak minum guna botol....maka susu beku tu pun menjadi air siraman pokok buah aje ditepi rumah. Sebab itu ibu sangat bangga bila ada kawan penyusuan yang cekal dan kuat semangat yang tetap konsisten membuat perahan susu dikala mereka dipejabat demi memastikan si kecil mereka mendapat nikmat minum susuibu.

Dua tahun tu tak lama....satu kepuasan bila kita menjayakannya. Bagi yang belum pernah, teruskan usaha. Doa ibu sentiasa mengiringi kalian!

semoga paparan ini dapat membuka mata ibu2 yang sedang menyusukan anak2. selain mengambil kira kuantiti susu yang dihasilkan, kita juga perlu mengambil kira kualiti susu yang dihasilkan. semoga kita sama2 mendapat manfaat dari perkongsian ini. Insya-Allah...

Tiada ulasan: